Η εγκεφαλική παράλυση επηρεάζει πολλές φορές την ομιλία και την επικοινωνία του παιδιού.

Επηρεάζει την ομιλία και την επικοινωνία η εγκεφαλική παράλυση;

Γράφει η Αικατερίνη Ζιάκα

Αν και ως όρος η "εγκεφαλική παράλυση"  ακούγεται πολύ «έντονος», στην πραγματικότητα δεν είναι πάντα τόσο δύσκολο σε ένα παιδί, στις περισσότερες περιπτώσεις, να αυτονομηθεί  και να έχει μία φυσιολογική ζωή.

Παρόλαυτα υπάρχουν και οι περιπτώσεις που πραγματικά οι δυσκολίες είναι πολλές και χρειάζεται εξειδικευμένη γνώση και παρέμβαση.

Ένα πεδίο, στο οποίο πολλές φορές μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες στην κατανόηση και την εκπαίδευση, είναι οι αισθητικοκινητικές διαταραχές που αφορούν στην μάσηση, την κατάποση, την ομιλία και την επικοινωνία του παιδιού.

Όταν υπάρχουν διαταραχές σε τομείς μάσησης, κατάποσης και επικοινωνίας χρειάζεται έγκαιρη και εξειδικευμένη θεραπευτική παρέμβαση από Λογοθεραπευτή.

Πρέπει πρώτα από όλα να διευκρινήσουμε ότι η συγκεκριμένη πάθηση επηρεάζει, την κινητική λειτουργία, αλλά και το πλέον σημαντικό, τη μυϊκή συνέργεια. Αυτό σημαίνει κατά κύριο λόγο την δυναμική συνσύσπαση των μυϊκών ομάδων αλλά και τη συνεργική τους δράση.

Στην περίπτωση που η βλάβη επηρεάσει τους προσωπικούς και αυχενικούς μυς, η λειτουργική δράση και η συνέργεια αυτών των μυών δεν είναι καλή.

Αυτό σημαίνει ότι το σαγόνι, τα μάγουλα, η γλώσσα, ο λάρυγγας και ο φάρυγγας δεν λειτουργούν με το φυσιολογικό κινητικό πρότυπο.

Όταν επηρεαστούν οι αναπνευστικοί μύες επηρεάζεται αυτόματα και η ομιλία καθώς η αναπνοή συνδέεται άμεσα με τη φώνηση και την ομιλία.

Καθώς εκπνέουμε δονούνται οι φωνητικές χορδές και βγαίνει ο ήχος. Με την συνεργική δράση γλώσσας και μάγουλων δίνουμε “σχήμα” στη φώνηση και δημιουργούμε τις λέξεις.

Σε βλάβη αυτού του μηχανισμού δεν έχουμε ομαλή εκπνοή και οργάνωση της σύσπασης και χαλάρωσης των μυϊκών ομάδων του προσώπου και του στόματος.

Έτσι π.χ. το παιδί ίσως να παρουσιάζει φώνηση σαν να παίρνει αέρα ή να έχει ρηχή και διακοπτόμενη ομιλία ή να μην μιλά καθόλου.

Γεννιούνται όμως διάφορα ερωτήματα εδώ: επηρεάζει όλα τα άτομα με εγκεφαλική παράλυση; πότε και πώς εμφανίζεται μία τέτοια δυσλειτουργία; θεραπεύεται; ποια ειδικότητα ασχολείται με αυτά τα προβλήματα; Πόσος χρόνος χρειάζεται για το αποτέλεσμα;….

Αυτά είναι κάποια ερωτηματικά που γεννιούνται στο μυαλό του γονιού, αλλά υπάρχουν σίγουρα πολλά ακόμη, που θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στη συνέχεια.

Προβλήματα μυϊκής συνέργειας

Η εγκεφαλική παράλυση (ΕΠ) ως όρος περιλαμβάνει διαταραχές που προέρχονται από βλάβη του κεντρικού νευρικού συστήματος (ΚΝΣ). Είναι ένας όρος «ομπρέλα» επειδή περικλείει μία ομάδα διαταραχών που αφορά πολλά συστήματα.

Όπως ίσως είναι πλέον λίγο πολύ γνωστό, η εγκεφαλική παράλυση επηρεάζει το μυϊκό τόνο, δηλαδή την ικανότητα των μυών μας για αναγκαία προσαρμογή σε κάθε κινητική απαίτηση.

Αν ο μυϊκός τόνος δεν είναι φυσιολογικός, το άτομο δεν θα μπορεί να κινείται ομαλά ενάντια στη βαρύτητα ή θα δυσκολεύεται πάρα πολύ ή δεν θα μπορεί να κινηθεί και θα βρίσκεται σε αναπηρικό αμαξίδιο.

Επίσης πρέπει να πούμε ότι στην Εγκεφαλική Παράλυση επηρεάζεται η μυϊκή συνέργεια.

Τι σημαίνει όμως στην πράξη ότι επηρεάζεται η συνέργεια των μυϊκών ομάδων;

Συνέργεια είναι η οργάνωση μίας κινητικής αλυσίδας με σύγχρονη σύσπαση των αγωνιστών και χαλάρωση των ανταγωνιστών μυών. Στην πραγματικότητα, μιλάμε για την ομαλή επίτευξη μίας συγκεκριμένης λειτουργικής δραστηριότητας.

Να δώσουμε ένα παράδειγμα συνέργειας: Σφίγγω ένα μπαλάκι με το χέρι μου – οι καμπτήρες των δακτύλων συσπώνται και οι εκτείνοντες ταυτόχρονα χαλαρώνουν για να επιτρέψουν αυτή τη σύσπαση για να κρατήσω το μπαλάκι.

Στην εγκεφαλική παράλυση ο μη φυσιολογικός μυϊκός τόνος και η μυϊκή ασυνέργεια επηρεάζουν όλες τις μυϊκές ομάδες του σώματος.

Ανάλογα με το πού βρίσκεται όμως η βλάβη, μπορεί να επηρεαστούν περισσότερο ή λιγότερο οι μύες του στόματος, του φάρυγγα ή του λάρυγγα.

Όσο περισσότερο έχει επηρεάσει η βλάβη τους προσωπικούς και αυχενικούς μύες τόσο περισσότερο επηρεάζεται η μάσηση, η φώνηση, η κατάποση και η ομιλία.

Από αυτούς τους παράγοντες εξαρτάται και η ικανότητα της λεκτικής επικοινωνίας του ατόμου με τους γύρω του…

Όμως πώς μπορεί να επηρεάσει μία βλάβη στο ΚΝΣ, την επικοινωνία ή την ομιλία και τη σίτιση του παιδιού; έχουν όλα τα παιδιά τα ίδια προβλήματα;…

Πώς επηρεάζεται η ομιλία και η επικοινωνία;

Η βλάβη στο κεντρικό νευρικό σύστημα που ονομάζεται εγκεφαλική παράλυση, επηρεάζει την κινητική λειτουργία των μυών του σώματος καθώς και το κέντρο του λόγου στον εγκέφαλο.

Σε αυτή την περίπτωση έχουμε διαταραχές στην ομιλία, τη σίτιση και την επικοινωνία.

Η γλώσσα, οι παρειές και ο αυχένας αποτελούν μυϊκές ομάδες του σώματος και επηρεάζονται λίγο ή πολύ από τη βλάβη στο ΚΝΣ. Η κινητική ασυνέργεια σε αυτές τις δομές είναι συνώνυμη με την δυσκολία στη λειτουργία του στόματος και του οισοφάγου.

Σε μία ελαφριά προσβολή, το παιδί μπορεί να έχει δυσκολία στην σωστή προφορά των λέξεων. Αλλά σε πιο σοβαρές διαταραχές ίσως να υπάρχει πρόβλημα στην λεκτική έκφραση του παιδιού.

Η στοματική λειτουργία γίνεται μέσω πολύπλοκης διαδικασίας αποστολής και λήψης μηνυμάτων από τον εγκέφαλο στους μύες που σχετίζονται με την ομιλία, τη μάσηση και την κατάποση.

Έτσι μπορεί να έχει επηρεαστεί η ικανότητα να παράγονται ήχοι και ο σχηματισμός φθόγγων και συλλαβών από το παιδί…

Τι σημαίνει πρακτικά να υπάρχει δυσκολία στην επικοινωνία και τη μάσηση;

Όταν ένα παιδί έχει παθολογία που επηρεάζει τους μασητικούς μύες και τους μύες του αυχένα και του προσώπου μπορεί να υπάρχουν οι ακόλουθες δυσκολίες:

  • Διαταραχή στην ευχέρεια: Όταν υπάρχει διακοπτόμενη ομιλία, όπως ο τραυλισμός, στη φυσιολογική ροή του λόγου.
  • Διαταραχές στη φώνηση: Εδώ εμφανίζονται ακανόνιστος ρυθμός, έλλειψη ελέγχου έντασης και ποιότητας στη φώνηση που δυσκολεύουν την λεκτική επικοινωνία και αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά.
  • Δυσαρθρία: Διαταραχή στην κίνηση των μυών της γλώσσας, των χειλιών και των φωνητικών χορδών, που οδηγεί σε ασαφή λόγο ή λόγο με βουητό και καθυστέρηση στο ρυθμό ομιλίας.
  • Δυσφαγία: Δυσκολία στην συνεργική λειτουργία των μυών που είναι υπεύθυνοι για την κατάποση ή και ασυνέργεια. Επίσης ίσως υπάρχει πρόβλημα και στην πέψη των τροφίμων που προκαλεί πρήξιμο, βήχα, σιελόρροια και παλινδρόμηση.
  • Αφασία: Δυσκολία στην ομιλία, την κατανόηση της επικοινωνίας, την ανάγνωση και τη γραφή όταν υπάρχει βλάβη στο τμήμα του εγκεφάλου που επηρεάζει αυτές τις δομές.
  • Προφορική έκφραση: Πολλές φορές είναι δύσκολη η επεξεργασία και η κατανόηση της γλωσσικής επικοινωνίας. Αυτό καθιστά δύσκολο να βγει νόημα από την έκφραση μέσω της λεκτικής έκφρασης και επικοινωνίας.
  • Εκφραστικές διαταραχές: Υπάρχει δυσκολία στο συνδυασμό των λέξεων ώστε να μπορέσει το παιδί να εκφράσει τη σκέψη του και να επικοινωνήσει τις ιδέες του στους άλλους.
  • Διαταραχές γνωσιακής επικοινωνίας: Δυσκολία στην αντίληψη, τη μνήμη, την επίλυση προβλημάτων και την οργάνωση των ιδεών και των σκέψεων του παιδιού, δεξιότητες που είναι σημαντικές για την επικοινωνία με τους άλλους.

Υπάρχει όμως τρόπος να καταλάβω ότι το παιδί μου έχει κάποια διαταραχή σίτισης ή επικοινωνίας;

Πρώιμα σημάδια διαταραχής στη σίτιση και την επικοινωνία

Τα σημάδια που σχετίζονται με προβλήματα σίτισης, σε παιδιά που πάσχουν από εγκεφαλική παράλυση, μπορεί να είναι τα εξής:

  • Το παιδί χρειάζεται πολύ ώρα για να φάει ίσως πάνω από 30 λεπτά
  • Η απώλεια βάρους ή η μη αύξηση βάρους για πάνω από 3 μήνες είναι ίσως μία ένδειξη
  • Υπάρχει δυσκολία στην κατάποση της τροφής και συσσώρευση της στο στόμα κατά τη διάρκεια του κάθε γεύματος
  • Εμφάνιση συχνών επεισοδίων πνιγμού
  • Έντονη σιελόρροια
  • Βήχας κατά τη λήψη τροφής αφού δεν μπορεί να διαχειριστεί την τροφή στο στόμα
  • Δείχνει σημάδια κόπωσης κατά την διάρκεια του φαγητού και πολλές φορές διαμαρτύρεται
  • Μπορεί να έχει γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση
  • Ίσως υπάρχουν δυσκολίες στο άνοιγμα και κλείσιμο του στόματος εξαιτίας ασυνέργειας των προσωπικών μυών
  • Υπάρχουν ασυντόνιστες κινήσεις της γνάθου και δυσχεραίνει τη διαδικασία πρόσληψης, μάσησης και κατάποσης
  • Μπορεί να υπάρχει ασυντόνιστη αναπνοή κατά τη διάρκεια της μάσησης και κατάποσης
  • Μπορεί να υπάρχει πόνος κατά την κατάποση

Αυτές είναι ενδεικτικές περιπτώσεις όπου η έγκαιρη ανάγνωση των σημαδιών των διαταραχών.

Γιατί κάτι τέτοιο είναι πολύ σημαντικό; Επειδή θα οδηγήσει στην πρώιμη παρέμβαση που θα έχει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα.

Τώρα που γνωρίζετε τα συμπτώματα των κινητικών διαταραχών του στόματος, ας συζητήσουμε ιδέες για τη διαχείριση των δυσκολιών σίτισης.

Πώς μπορώ να αντιμετωπίσω τα προβλήματα σίτισης του παιδιού μου;

Το ποσοστό διαταραχών σίτισης σε παιδιά με εγκεφαλική παράλυση είναι περίπου 1 στα 15.

Η ανάπτυξη και η συνολική εικόνα της υγείας του εξαρτάται κατά μεγάλο βαθμό από τη διατροφή του. Οι γονείς πολύ συχνά αγωνιούν για το αν το παιδί τρέφεται σωστά και με επάρκεια.

Επειδή η σίτιση είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο στην υγεία και την ανάπτυξη του παιδιού θα δούμε πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί με ήπιο τρόπο αυτό το πρόβλημα.

Γενικά βέβαια, τα ήπια προβλήματα σίτισης μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά μέσω πολύ απλών προσαρμογών.

Να έχετε υπομονή κατά τη διάρκεια της σίτισης

Τα παιδιά με κινητικοαισθητηριακές διαταραχές και δυσκολίες σίτισης γενικά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν τα γεύματά τους.

  • δώστε χρόνο στο παιδί

Να είστε υπομονετικοί και να του δώσετε χρόνο ώστε να ολοκληρώσει το παιδί σας το γεύμα του. Ίσως και να χρειαστεί περισσότερο από μισή ώρα.

  • αποφύγετε τους περισπασμούς

Κατά τη διάρκεια του γεύματος προσπαθήστε να ελαχιστοποιήσετε ή να αποφύγετε τους περισπασμούς (τηλεόραση, παιχνίδια, κινητά τηλέφωνα κ.λπ.), ώστε το παιδί σας να μπορεί να επικεντρωθεί στο φαγητό. Αυτό θα το βοηθήσει να οργανώσει καλύτερα τη μάσηση και την κατάποση.

Επίσης να γνωρίζεται ότι, τα παιδιά καταλαβαίνουν τη συναισθηματική φόρτιση και αντιδρούν αρνητικά σε αυτήν.

Βεβαιωθείτε για την σωστή και επαρκή μάσηση της τροφής από το παιδί 

  • αποφύγετε τον κίνδυνο πνιγμού

Σε πολλές περιπτώσεις η μη καλά μασημένη τροφή μπορεί να προκαλέσει επεισόδια βήχα ή και πνιγμό. Όταν η τροφή δεν είναι καλά μασημένη είναι δύσκολο να την καταπιεί το παιδί.

  • μαλακή τροφή

Η τροφή πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο μαλακή και υδαρή ώστε να “γλιστρά” καλύτερα στον οισοφάγο. Με αυτό τον τρόπο η μάσηση και η κατάποση θα είναι λιγότερο δύσκολη.

Να δίνεται τροφές που αρέσουν στο παιδί, στην αρχή της προσπάθειας 

  • αγαπημένες τροφές

Υπάρχουν τροφές που για κάθε παιδί είναι οι αγαπημένες και άλλες που δεν μπορεί να τις ανεχτεί.

  • υφή, μυρωδιά και γεύση

Μπορεί να παίζει ρόλο η υφή, η γεύση ή η μυρωδιά. Είναι ίσως φρόνιμο, να τρώει στην αρχή, περισσότερο τις τροφές που ανέχεται ώστε να του είναι πιο εύκολο να διαχειριστεί την τροφή.

Πολύ συχνά η υφή της τροφής μπορεί να προκαλέσει το αίσθημα του εμετού. Αν συμβεί κάτι τέτοιο κόψτε πολύ μικρά κομματάκια ή πολτοποιείστε την τροφή ώστε να μειώσετε το αντανακλαστικό του εμετού.

Η αλλαγή της υφής σίγουρα θα διευκολύνει την κατάποση αλλά και την πιο εύκολη διατήρηση της τροφής στο στόμα.

Όσο πιο παχύρευστα είναι τα φαγητά τόσο ευκολότερα μπορεί το παιδί να ελέγξει την επεξεργασία της τροφή στο στόμα και την κατάποση.

Τα λεπτόρρευστα μπορεί να πάνε εύκολα προς το λάρυγγα και να μην μπορεί να το ελέγξει και να πνιγεί.

Μην το παρακάνετε και γίνει πολύ παχύ το φαγητό, θα έχετε τα αντίθετα αποτελέσματα.

Σε κάθε περίπτωση είναι πολύ πιο εύκολο να μάθουν τη διαδικασία με τις τροφές που τους αρέσουν και σιγά σιγά προστίθενται και οι υπόλοιπες.

Κρατήστε το κεφάλι του παιδιού έτσι ώστε το πηγούνι του να είναι προς τα κάτω και όχι ψηλά

Η θέση του κεφαλιού κατά τη σίτιση είναι πολύ σημαντική.

Όταν τρώμε πάντα έχουμε ευθειασμό του αυχένα και μερική κάμψη του κεφαλιού μπροστά.

Αυτό βοηθά στους μυς της κατάποσης αλλά δίνουν και τον απαιτούμενο χώρο στη γλώσσα να μην φράξει τα τοιχώματα του φάρυγγα.

Έτσι βοηθάτε και την κίνηση της ώθησης της τροφής προς τα κάτω από τον φάρυγγα στον οισοφάγο.

Προετοιμάστε γεύματα πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και με υψηλές θερμίδες

Σε περιπτώσεις διαταραχής της σίτισης τα παιδιά συχνά τρώνε λίγο γιατί η διαδικασία τους κουράζει.

Έτσι, η προετοιμασία γευμάτων πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, διασφαλίζει ότι λαμβάνουν τις θερμίδες και τα θρεπτικά συστατικά που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη τους αλλά και τη διατήρηση της υγείας τους.

Είναι όμως αυτές οι διαταραχές εύκολο να αντιμετωπιστούν;

Και ποιος μπορεί να βοηθήσει το παιδί με διαταραχή σίτισης και επικοινωνίας;

Θεραπεύεται η διαταραχή στην ομιλία και την επικοινωνία;

Οι διαταραχές στη μάσηση, κατάποση, αναπνοή, φώνηση και ομιλία είναι αποτέλεσμα βλάβης στο κεντρικό νευρικό σύστημα.

Ο τόνος στην εγκεφαλική παράλυση ποικίλει σε τύπους π.χ. υποτονία, υπερτονία, διακύμανση και μικτούς τύπους.

Αν και οι διαταραχές στη μάσηση, φώνηση και κατάποση οφείλονται σε βλάβη του ΚΝΣ υπάρχει πάντα η κατάλληλη θεραπευτική παρέμβαση.

Η λογοθεραπεία από εξειδικευμένο λογοθεραπευτή βοηθά στην οργάνωση και την προσαρμογή της συνέργειας των προσωπικών, στοματικών και αναπνευστικών μυών.

Όμως, αναρωτιέται κανείς, κάνουν όλα τα παιδιά παρέμβαση για μάσηση και ομιλία;

Είναι η λογοθεραπεία κατάλληλη για το κάθε παιδί;

Η θεραπευτική παρέμβαση για την οργάνωση της ομιλίας και κατάποσης δεν είναι πάντα απαραίτητη.

Υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν επηρεαστεί όσον αφορά στην συνέργεια των μασητικών και αναπνευστικών μυών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι είναι ικανά να ομιλούν και να τρέφονται χωρίς ιδιαίτερες αποκλίσεις.

Στις περιπτώσεις που έχουμε ασυνέργεια των μυών κατάποσης, ομιλίας και αναπνοής, είναι σίγουρο ότι, η κατάλληλη θεραπευτική πρακτική είναι η εξειδικευμένη λογοθεραπεία.

Το πότε θα ξεκινήσει ένα παιδί παρέμβαση σε αυτό τον τομέα είναι ζωτικής σημασίας για την εξέλιξη του. 

Πότε πρέπει να ξεκινήσει λογοθεραπεία το παιδί;

Η παρέμβαση για να προλάβει τυχόν οργάνωση των παθολογικών προτύπων κίνησης και λειτουργίας πρέπει να είναι πρώιμη.

Πρώιμη λέγεται η παρέμβαση όταν ξεκινά πριν από την ηλικία των 6 μηνών και έως 2 χρόνων.

Αυτό βοηθά στην πρόληψη και την οργάνωση των κινητικών αποκλίσεων και αισθητηριακών διαταραχών. 

Σε παιδιά που υπάρχει εμφανώς διαταραχή στην κατάποση και την οργάνωση της αναπνευστικής λειτουργίας είναι ζωτικής σημασίας η παρέμβαση από πολύ νωρίς. 

Εξάλλου γνωρίζουμε ότι δεν καταπίνουμε, μασάμε ή μιλάμε μετά τα δύο μας χρόνια...άρα θα πρέπει και η θεραπευτική παρέμβαση να ακολουθεί την φυσιολογική ανάπτυξη και να μην καθυστερεί. 

Πώς θα βοηθήσει η λογοθεραπεία το παιδί μου;

Η επικοινωνία είναι εκτός από αναγκαία και μία από τις πιο ευχάριστες εμπειρίες της ζωής.

Μέσω της επικοινωνίας διαμορφώνεται η προσωπικότητα και η κοινωνικοποίηση του ανθρώπου.

Η επικοινωνία με τους άλλους διαμορφώνει και την αντίληψη του ατόμου για τη ζωή και τις σχέσεις του. Αυτό ξεκινά με τη γέννηση και συνεχίζεται σε όλη τη μετέπειτα ζωή.

Στην περίπτωση της εγκεφαλικής παράλυσης, η επικοινωνία, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, μπορεί να μη συμβαίνει με τον γνωστό τρόπο. Έτσι, από μικρή ηλικία, υπάρχουν άτομα που αντιμετωπίζουν προκλήσεις και δυσκολίες στην επικοινωνία της σκέψης τους.

Ο λογοπεδικός - λογοθεραπευτής ως ειδικός, με τις κατάλληλες εξειδικευμένες τεχνικές, θα βοηθήσει στην έκφραση του λόγου και την επικοινωνία του παιδιού, με τον πιο βοηθητικό τρόπο.

Το όφελος της λογοθεραπείας είναι ότι το παιδί θα μάθει να προσαρμόζεται βρίσκοντας νέους τρόπους επικοινωνίας.

Η λογοθεραπεία βοηθά σημαντικά στην ανάπτυξη του ελέγχου και του ρυθμού αναπνοής δίνει τη δυνατότητα της οργάνωσης των μυών για φώνηση και ομιλία. Η κατανόηση των εννοιών των λέξεων και της σημασίας τους δίνει τη δυνατότητα στο παιδί για λεκτική επικοινωνία.

Η σωστή προφορά και χρήση των λέξεων κάνουν πιο εύκολη την κατανόηση του λόγου από το συνομιλητή.

Ο σχεδιασμός των προτάσεων και η κατανόηση των παραλληλισμών του λόγου βοηθά στην οργάνωση λεκτικής επικοινωνίας.

Υπάρχουν όμως και οι περιπτώσεις, που το παιδί δεν μπορεί να μιλήσει καθόλου. Σε αυτή την περίπτωση, ο θεραπευτής θα χρησιμοποιήσει εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας. 

Η χρήση κάποιων βοηθημάτων, τα οποία μπορεί και να βασίζονται στην τεχνολογία, βοηθά στην οργάνωση της επικοινωνίας. 

Ενδεικτικά αναφέρουμε τη νοηματική γλώσσα, τις κάρτες επικοινωνίας, τον υπολογιστή και πληκτρολόγια με μηχανογραφικά συστήματα φωνής, εξειδικευμένο λογισμικό σε υπολογιστή κ.ά.

Πολλοί γονείς αναρωτιούνται πόσο καιρό θα χρειαστεί λογοθεραπεία το παιδί τους, και εύλογα ίσως.

Πρέπει να εξετάσουμε όμως τα οφέλη που προσφέρει και μετά θα κατανοήσουμε και μέχρι πότε χρειάζεται.

Πόσο διαρκεί η θεραπευτική παρέμβαση για τις διαταραχές της ομιλίας;

Η παρέμβαση πάντα, ακολουθεί με μία παράλληλη πορεία την αναπτυξιακή διαδικασία.

Αυτό σημαίνει ότι η διάρκεια της θεραπευτικής παρέμβασης, συνήθως, εξαρτάται από το δυναμικό του παιδιού και της μυϊκής του συνέργειας. 

Η λογοθεραπευτική παρέμβαση όπως και κάθε άλλη θεραπεία στην παιδιατρική ηλικία, καθορίζεται από την αναπτυξιακή πορεία του παιδιού.

Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, η δυσφαγία, η αστάθεια του κορμού, η δυσκολία στην επικοινωνία είναι παράγοντες που επηρεάζουν την πρόσληψη τροφής και την ανάπτυξη του παιδιού.

Η θεραπεία, ως προς τη διάρκεια της, εξαρτάται καθαρά από τον τύπο της βλάβης και το πώς ανταποκρίνεται το παιδί στην πράξη.

Στην περίπτωση σοβαρής βλάβης, συνεχίζεται όσο αναπτύσσεται το παιδί. Με αυτό τον τρόπο, μπορεί να ακολουθεί τα ηλικιακά ορόσημα και να ανταποκριθεί στις εκάστοτε ηλικιακές απαιτήσεις.

Παρόλαυτα, ο εξειδικευμένος λογοθεραπευτής, είναι αυτός που θα καθορίσει τον τρόπο, τα μέσα και τη διάρκεια παρέμβασης αναλόγως των εκάστοτε θεραπευτικών στόχων.

Συμπέρασμα

Η έγκαιρη παρέμβαση είναι το κλειδί για μία πετυχημένη θεραπευτική παρέμβαση.

Σίγουρα υπάρχουν προβλήματα και αποκλίσεις είτε κινητικές είτε αισθητικοκινητικές που δεν είναι πλήρως ιάσιμα.

Όμως πρέπει να γνωρίζουμε ότι η πρώιμη θεραπευτική παρέμβαση δίνει λύσεις και οργανώνει καλύτερα την έκβαση και έκφραση κάθε παθολογικής συμπεριφοράς.

Δεν είναι τρομερά ελπιδοφόρο αυτό;

>